Rusteloos – Walter Damen & Hilde Vandermeeren

Nieuw werk van Hilde Vandermeeren sla ik sinds enkele jaren niet meer over. Ze schreef al heel wat thrillers, waaronder Scorpio en Pas op voor de buren. Voor haar nieuwste boek Rusteloos werkte ze samen met strafpleiter Walter Damen. Dit is het eerste deel in een trilogie die alvast een razende start kent.

Kirsten is een jonge strafpleitser aan het begin van haar carrière. Ze weet dat ze nog heel wat te bewijzen heeft, maar ze krijgt de kans om aan de slag te gaan bij het bekende kantoor van meneer Fontes in Lissabon. Wanneer de dochter van een bekende partijvoorzitter vermist wordt, wordt ze meteen op de zaak gezet. Dit is haar eerste grote zaak ooit. Ze verdedigt de tegenpartij, een Vlaamse projectontwikkelaar die verdacht wordt van betrokkenheid bij deze verdwijning. De media en roddelpers springen als wilde gekken op de zaak terwijl haar cliënt bij hoog en laag blijft beweren dat hij onschuldig is. Wat als hij gelijk heeft en sommigen er alles aan zullen doen om de waarheid te verbergen, zelfs moord?

Net als al haar vorige boeken doet Vandermeeren hier opnieuw waar ze zo goed in is; een op het eerste zicht eenvoudig verhaal neerzetten, dat uiteindelijk toch veel ingewikkelder maar meesterlijk in elkaar blijkt te zitten. Het verhaal heeft wel wat pagina’s nodig om op gang te maken en snelheid te maken door de nogal technische introductie van de strafpleitser. Aan de andere kant zorgt dit ervoor dat de lezer een unieke en correcte inkijk krijgt in het leven van het hoofdpersonage dankzij de kennis van Damen.

De verdwijning blijkt heel wat meer voeten in de aarde te hebben dan de lezer op het eerste zicht vermoedt en langzaam maar zeker ontdek je stukjes informatie. Het enige wat de lezer nog moet doen is de puzzel leggen, maar de auteurs zorgen ervoor dat je doorheen het verhaal meermaals op het foute spoor geraakt. En het einde is er eentje om U tegen te zeggen: onverwacht, spannend tot de laatste bladzijde en het doet je al uitkijken naar het volgende deel in deze reeks.

Rusteloos is net zoals vorig werk van Vandermeeren verdraaid moeilijk weg te leggen en houdt de lezer van begin tot einde in de ban. Zorg ervoor dat je niets dringends moet doen als je start in dit boek, want dat wordt een verloren zaak. De vlotte schrijfstijl van de auteur in combinatie met de kennis van Damen zorgen voor een unieke thriller die in niemands boekenkast mag ontbreken.