Mij pak je niet – Martine Glaser

Het leven van Floor ligt volledig overhoop wanneer haar moeder ernstig ziek wordt. Haar vader heeft hen jaren geleden al verlaten en haar moeders gezondheid gaat steeds sneller achteruit door het jarenlange roken. Thomas daarentegen leeft een luxeleventje. Hij heeft zijn uiterlijk mee en is de zoon van de directeur van Big Tobacco, een groot tabaksbedrijf. Wanneer hij erachter komt dat het werk van zijn vader niet zo netjes verloopt als hij dacht en hij beseft wat de gevolgen zijn van de daden van zijn vader, wil hij niet bij de pakken blijven zitten. Samen met Roy en Pip richt hij een YouTube-kanaal op om terug te vechten tegen de macht van de tabaksindustrie. Maar zij geven zich niet zo snel gewonnen…

Na het lezen van Zie me, hoor me was ik als lezer overtuigd van het schrijftalent van Martine Glaser. In Mij pak je niet durft ze zelfs nog een stapje verdergaan. Door de gewetenloze tabaksindustrie te kaderen in de leefwereld van jongeren schetst ze niet enkel een actueel probleem, maar creëert ze hopelijk ook een waarschuwing voor de doelgroep over de gevolgen van roken. Iedereen weet hoe schadelijk roken is, maar hoe de tabaksindustrie inspeelt op onze leefgewoontes en ervoor zorgt dat roken zo verslavend is, werpt een nieuw licht op de zaak.

De hoofdpersonages Thomas en Floor zijn erg verschillend van elkaar, maar zorgen in dit verhaal voor een evenwicht. Waar Thomas een luxeleventje leidt en zich weinig zorgen moet maken, doet Floor niets anders sinds haar moeder ziek is. Ondanks hun verschillen groeien ze door de waarheid achter de tabaksindustrie dichter naar elkaar toe dan ze zelf ooit voor mogelijk hadden gehouden. Dat is een van de vele sterken punten van deze jeugdroman; de manier waarop verschillen er niet meer toe doen als we samen vechten tegen dezelfde vijand.

De manier waarop Glaser haar doelpubliek wil wijzen op de gevaren en de leugens die de tabaksindustrie verspreidt, is subtiel. Tijdens het lezen van het verhaal krijg je niet het gevoel op de schoolbanken te zitten terwijl je de les wordt gespeld, maar stilaan sijpelen de emoties van wantrouwen, ongeloof en haat die de personages ervaren ook door bij de lezer, in eerste instantie zonder het te beseffen. Je gaat volledig op in het verhaal van Thomas en Floor en vol ongeloof maak je kennis met de verwerpelijke ideeën en acties die achter onze rug om worden gevoerd.

Mij pak je niet is van begin tot eind een boeiend en bijzonder origineel verhaal over de geheimen en leugens van de tabaksindustrie. Een ideale manier om de blik van jongeren te openen voor deze gevaren en dat alles verwerkt in een spannend verhaal boordevol actie. Wat mij betreft, zou dit verplichte literatuur moeten worden op elke school!