Just f*cking do it

Just f*cking do it – Noor Hibbert

Iedereen ervaart in zijn leven dat moment waarop je denkt: is dit het? Je hebt het gevoel dat je meer kan en voor grotere dingen bent voorbestemd, maar er zitten kleine dingen in de weg die je tegenhouden je beste zelf te zijn. Vaak is dat een routine of denkpatroon dat je onbewust al je hele leven gebruikt en dat je tegenhoudt te doen wat je echt wil. Noor Hibbert toont in dit boek aan hoe je die kleine obstakels kan vinden en overwinnen om zo het leven te leiden dat je echt verdiend.

Just F*cking Do It is een non-fictie boek dat je, volgens de achterflap, de kracht en inzichten moet bieden om het beste uit jezelf en het leven te halen. Hibbert legt in 13 korte hoofdstukken uit hoe zij haar eigen leven heeft omgegooid toen ze merkte dat ze niet het ultieme geluk kon ervaren dat ze wilde. Helaas blijft daar de focus het hele boek lang op hangen: op haar leven en haar aanpak. Dit maakt dat haar uitleg en woorden een beetje opgeblazen en grotesk aanvoelen voor de lezer die onzeker op zoek gaat naar hulp of uitleg. Hibbert vertelt haar verhaal op zo’n manier dat de lezer het gevoel krijgt dat haar manier DE manier is om alles op te lossen en ook de enige manier. Ikzelf geloof daar denk ik niet zozeer in en ben van mening dat iedereen zelf moet zoeken naar manieren die voor hem of haar werken.

In de eerste hoofdstukken blijft die nadruk sterk liggen op Hibberts levensverhaal. Toch zitten hier interessante elementen in die lezers zeker kunnen helpen naar het leven waar ze van dromen. Het is alleen zo verpakt dat je even moet zoeken naar de boodschap en rond de zweverige verpakking heen moet. Iets meer tot he point en minder bombastische beschrijvingen zouden deze eerste hoofdstukken waarschijnlijk geen kwaad doen.

Naarmate je verder leest in het boek en de eerste hoofdstukken voorbij bent, wordt het concreter met bijvoorbeeld een doelenoefening, die heel nuttig kan zijn en grijpbaardere handvaten biedt dan het begin van het boek. Die trend blijft zich in de tweede helft van het boek verderzetten en hier en daar zitten echt oefeningen en uitleg in die ik zelf gebruik in mijn dagelijkse leven om bij dingen stil te staan of om met bepaalde situaties om te gaan.

Just F*cking Do It bevat in het begin een te sterke persoonlijke toon die de lezer als het ware oplegt dat er maar één juiste manier is, namelijk alles wat staat uitgelegd in dit boek. De eerste hoofdstukken zijn zweverig en bevatten weinig concrete info waar lezers mee aan de slag kunnen. Naarmate Hibbert verder vertelt, reikt ze meer tastbare en concrete tips aan waar de lezer wel iets mee kan en die uiteindelijk kunnen helpen meer uit het leven te halen. De sterke beklemtoning van haar eigen succes maakt het boek een stuk minder waardevol dan het zou kunnen zijn en zal veel lezers het gevoel geven overrompeld te worden, ondanks dat er zeker enkele goede oefeningen en handvaten worden aangereikt.