It all comes back to you

It all comes back to you – Melissa Wiesner

Anna heeft twee banen om haar studie te bekostigen en praat nooit, maar dan ook nooit over haar familie. Het is makkelijker om iedereen op afstand te houden en zich te focussen op het talentprogramma voor jongeren aan de universiteit, zodat ze haar oude leven achter zich kan laten. Totdat haar afstudeerproject haar samenbrengt met Gabe…
Gabe is de beste van zijn jaar, lid van een chique studentenvereniging en heeft een grote, warme familie die in elk opzicht perfect lijkt. Hij heeft én is alles wat Anna niet is. Als ze samen moeten werken blijkt hun chemie onmiskenbaar en zorgt hij voor haar zoals nog nooit iemand heeft gedaan. Maar Anna doet er alles aan om te voorkomen dat Gabe haar diepste geheim over haar familie ontdekt. Wanneer Gabe dicht bij de waarheid dreigt te komen vlucht Anna, en zweert ze dat ze hem nooit meer zo dichtbij laat komen.
Jaren later brengt een tragedie Anna terug naar het dorp waar ze opgroeide – de plek waar ze jaren geleden vandaan vluchtte. In de armen van Gabe en bij zijn familie voelt Anna zich eindelijk thuis. Maar zullen hun werelden instorten als de waarheid na al die jaren boven tafel komt? Gabe is de enige die Anna vertrouwt, maar wat als hij ook geheimen heeft?

It all comes back to you is een verhaal voor de lezers van Colleen Hoover, met andere woorden voor lezers die houden van een verhaal boordevol emoties en diepere thema’s en personages die je door hun verleden raken tot in het diepst van je ziel.

In het begin leest het boek vooral als een verhaal voor young adults. Gabe en Anna zijn allebei nog jong en je volgt het verhaal van hun tienerjaren: hoe ze elkaar leren kennen en hoe Gabe stukje bij beetje meer over Anna te weten komt. De geheimen over haar verleden en de verstoorde relatie met haar moeder blijven daardoor ook voor de lezer lange tijd een raadsel. Dit geeft het boek een geheimzinnige toets waardoor je verder wil blijven lezen om te ontdekken hoe het precies zit.

Daarna maakt het verhaal heel vaak sprongen: drie jaar later, nog eens vier jaar later, nog een keer vier jaar later. En vanaf dat punt voelde het voor mij als lezer nogal fragmentarisch. Je slaat letterlijk enkele jaren over in het leven van Anna en Gabe en moet dan de draad terug opnemen. Het voelde alsof de auteur overal kleine kruimeltjes nodig had om tot de ontknoping van het verhaal te komen, maar het is jammer dat het in zoveel kleine stukjes is geknipt die verspreid zijn over zoveel jaren. Je verliest daardoor ergens de vlotheid van het eerste deel van het verhaal en ook de connectie met Anna en Gabe.

It all comes back to you is geen dik boek en dat in combinatie met enkele sterke thema’s (zoals opgroeien in een gebroken gezin, verlating en opgroeien) zorgt ervoor dat het waarschijnlijk een breed lezerspubliek aanspreekt. Ik denk dat vooral de minder geoefende lezer hier van zal genieten, maar de brute afbrekingen en sprongen doorheen het verhaal gaven me te weinig het gevoel volledig te kunnen opgaan in de hoofdpersonages. Een fijn boek om je verstand even op nul te zetten, maar net niet sterk genoeg om me iets meer dan 320 bladzijden geboeid te houden.