Het donkere gebouw

Het donkere woud – Cixin Liu (Lisa)

In Het drielichamenprobleem lazen we hoe de Trisolaraanse vloot interesse opvatte voor de aarde en dat het plan was om deze over te nemen. In Het donkere woud gaat het verhaal verder. De Trisolaranen komen eraan en volgens de huidige berekeningen, zouden ze over vier eeuwen op aarde aankomen. De mens heeft één groot voordeel op de buitenaardse wezens, ze kunnen liegen. Dit is de basis van het Muurschouwersproject. Er worden vier mensen uitgekozen uit verschillende werelddelen. Deze vier individuen moeten elk hun eigen strategie bedenken om de mensheid te redden. Ze mogen deze niet opschrijven of bespreken met anderen, want dan zijn de Trisolaranen ook op de hoogte van hun plan. De muurschouwers krijgen hiervoor toegang tot alle middelen die de aarde hen kan bieden. Drie van de vier muurschouwers lijken als invloedrijke wetenschappers en staatshoofden een logische keuze. Maar de vierde muurschouwer is de Chinese astronoom Luo Ji. Hij is stomverbaasd over zijn aanstelling en weet niet goed wat hij ermee moet beginnen.

Enkele maanden geleden las ik het eerste deel van deze trilogie en was aangenaam verrast. Ik sprak tijdens deze recensie over een toekomstige Netflix-adaptatie. Voor deze adaptatie is nu ook een regisseur bekendgemaakt. De Hongkongse regisseur Derek Tsang (Better days) zou de regie voor zijn rekening nemen.

Ook het vervolg stelde niet teleur. In Het donkere woud worden verschillende coping mechanismes omschreven. Als de mens geconfronteerd wordt met een schijnbaar uitzichtloze situatie, zijn er verschillende manieren om hiermee om te gaan. Het was erg interessant om dit in een context van alien invasie te zien. De mensheid wordt verdeeld in twee kampen: degene die vinden dat ze moeten blijven vechten en degene die onder het defaitisme zijn gevallen (staat van moedeloosheid, door het verlies van hoop op een goede uitkomst). Luo Ji gebruikt zijn positie als muurschouwer in eerste instantie alleen voor persoonlijk gewin. Een vreemd onderdeel hiervan is dat hij probeert om zijn eigen fantasie droomvrouw  op te sporen in de echte wereld!? Maar ik geloof wel dat een mens vanzelf zijn eigen positie zal willen versterken, als hij toegang heeft tot onbeperkte macht.

De grote sterkte van Cixin Liu is zijn vermogen om een verhaal te maken, dat heel vindingrijk in elkaar zit. Ik wist oprecht niet waar het heenging en hoe het zou aflopen. Het verhaal eindigt op een manier waarop een vervolg niet per se noodzakelijk is. Maar er staat al een vervolg te wachten in mijn boekenkast en ik ben erg benieuwd hoe het verhaal verder gaat.