Geheim akkoord – Marieke Simons

Wanneer Aisling haar vroegere buurjongen Thomas terug tegen het lijf loopt, gaat hun vriendschap verder op het punt waar het ooit abrupt stopte. Hoewel dat misschien ongemakkelijk klinkt, is het dat helemaal niet. Ze voelen zich bij elkaar nog steeds erg op hun gemak en houden van elkaars gezelschap. Thomas zijn muzikale ambities zijn onveranderd gebleven en Aisling vindt het heerlijk om vanaf de zijlijn mee te genieten van het succes van Thomas en de band. En dan verschijnt Matthew ten tonele: een knappe en charmante jongeman die ontzettend veel talent heeft en geen onbekende blijkt te zijn voor Thomas. Integendeel, deze aartsvijand brengt alles aan het wankelen. Ook alle zorgvuldig bewaarde geheimen…

Het boek begint redelijk luchtig en geeft de lezer ruim de tijd om kennis te maken met de personages en de setting. Hoewel er heel wat karakters passeren en er veel onuitgesproken geheimen spelen, is de rode draad duidelijk te volgen voor de lezer. De auteur geeft het woord afwisselend aan Thomas en Aisling en geeft hun ervaringen nog een extra dimensie door de andere bandleden ook te betrekken in het verhaal. Uiteraard creëer je op die manier de kans om er een ware puinhoop van te maken maar Simons weet het overzicht te bewaren voor de lezer door niet op elke verhaallijn even diep in te gaan. Op zich is dit een logische keuze, maar naarmate het einde nadert, voelt dit ook als een verloren kans. Zo wordt de muzikale verhaallijn van het hoofdpersonage Aisling doorheen het verhaal te weinig benut. Elke keer krijgt de lezer het gevoel dat er wat schot in de zaak komt, maar hierbij wordt hij op het verkeerde been gezet en blijft er na het boek toch een plekje in de puzzel leeg.

De auteur toont wel aan dat ze het evenwicht kan vinden tussen thema’s als seksualiteit en geaardheid enerzijds en het leven van een muziekgroep en alle dingen die daarbij komen kijken anderzijds. Door de zwaardere thema’s aan te vullen met het plezier en de muziek blijft de balans bewaard voor het doelpubliek, maar laat Simons ook zien wat de invloed kan zijn van anders zijn dan de rest. Ze maakt het thema op die manier erg bespreekbaar, maar vervalt helaas vaak in clichés. Ze toont aan een geweldig auteur te zijn door de combinatie in thematiek, maar grijpt te vaak naar clichés over liefde, fans, muziek en vriendschap om de lezer het hele verhaal geboeid te houden en de volledige boodschap door te laten dringen. Dat is een gemiste kans.

Geheim akkoord lijkt een luchtig boek en is uitermate geschikt om tussendoor te lezen, maar kan de lezer af en toe verrassen door de thematiek rond seksualiteit en geaardheid. De auteur grijpt doorheen het verhaal snel naar een cliché, maar voor deze young adult is daar op zich niet per se iets mis mee. Simons heeft nog ruimte om zichzelf te verbeteren in verder werk en daar kijk ik alvast erg naar uit.