Enigma – Guido Eekhaut

De nabije toekomst. Britt is een bewoner van Titan, de grootste maan van planeet Saturnus en woont er samen met enkele duizenden vrouwen en menselijke robots: de Turing. De Turing herkennen menselijke emoties en weten wat ze betekenen, maar zijn zelf niet in staat deze emoties te voelen. Django, een Turing en vriend van Britt, besluit het leven van het jonge meisje een stuk boeiender te maken en neemt haar mee naar de methaanmeren om het oerinstinct van de mens aan te wakkeren: jagen. Samen met Django gaat Britt er jagen op de Kraken. De Kraken lijken primitieve wezens, maar ze zijn enorm intelligent en kunnen de menselijke geest beïnvloeden. Kunnen de Kraken de mensen helpen om hun grootste droom, naar de sterren reizen, te verwezenlijken?

Guido Eekhaut heeft al een hele lijst van boeken op zijn naam staan, maar het enige wat ontbrak was een verhaal voor een jongere leeftijdscategorie: young adult. Zo gezegd, zo gedaan, want nu is er Enigma, een verhaal dat een mogelijke toekomst van de mensheid weerspiegelt.

Vanaf de eerste pagina komt de lezer terecht in een futuristische wereld die in vele opzichten verschilt van de huidige leefwereld van de mens. In het begin zorgt dit ervoor dat je als lezer wat tijd nodig hebt om je aan te passen, maar dankzij de toegankelijke schrijfstijl van de auteur, die wordt gekenmerkt door korte, krachtige zinnen, went de nieuwe omgeving al snel. Hoewel het boek dus wel degelijk in alle opzichten een echte scifi is, gaat de lezer heel makkelijk mee in het verhaal en het leven van Britt.

De auteur weet naast de traditionele scifi-thema’s ook alledaagse thematieken uit de leefwereld van jongeren aan te halen in dit verhaal. Opvattingen over geaardheid, opgroeien en anders zijn komen veelvuldig aan bod en maken van de futuristische wereld op Titan een herkenbare omgeving voor de young adult-lezer.

Het ietwat open einde doet reikhalzend uitkijken naar een mogelijk vervolg op dit originele verhaal. Enigma heeft dus niet enkel een sterk einde, boeiende personages en een originele verhaallijn, maar zal zijn lezer ook weten te verleiden met de prachtige cover. Het boek is bijzonder geschikt voor jongeren die geïnteresseerd zijn in futuristische verhalen, zowel jongens als meisjes, maar ook voor minder ervaren lezers die nog volop zoeken naar hun favoriete genre en graag kennis willen maken met nieuwe verhalen en genres. In alle opzichten is Enigma dus meer dan geslaagd!