Elanus – Ursula Poznanski

Na ErebosSaeculum en Vijf duik ik opnieuw in een verhaal van de fantastische Ursula Poznanski. Haar thrillers, zowel voor jeugd als voor volwassenen, zijn altijd spannend en bevatten een originele tint die het verhaal doet opvallen tussen alle andere thrillers.

Zo ook Elanus. We volgen Jona, een bijzonder slimme jongen van zeventien die dankzij zijn stelletje knappe hersenen op die leeftijd mag gaan studeren aan de universiteit. Hij kijkt erg uit naar deze nieuwe uitdaging, maar al snel loopt het mis. Jona’s intelligentie mag dan van een ongekend niveau zijn, maar zijn sociale vaardigheden zijn dat helaas niet. Gelukkig trekt hij zich daar niet al te veel van aan. Het liefst van al werkt Jona in het geheim aan zijn geliefde drone Elanus. Iedere nacht stuurt hij de drone op pad om zijn vrienden en vijanden te bespioneren. Maar al snel komt Jona achter geheimen die hij beter niet kon weten want ze brengen hem in gevaar…

In Vijf speelde geocaching een belangrijke rol, Saeculum behandelde rollenspelen en in Erebos stond gamen centraal. Allemaal bijzondere thema’s voor thrillers. In Elanus volgen we Jona en zijn bijzondere drone. Op die manier trekt Poznanski haar stijl en originaliteit ook door in dit verhaal en dat kunnen we enkel toejuichen. Zo zorgt ze voor bijzondere gebeurtenissen en ontwikkelingen die onmogelijk zijn in andere thrillers.

Jona is een bijzonder hoofdpersonage waarbij de lezer gemengde gevoelens heeft. Enerzijds is hij erg boeiend; met zijn intelligentie komt hij als zeventienjarige in een omgeving terecht waar hij niet thuis hoort en dat zorgt voor de nodige problemen. Anderzijds is het erg aandoenlijk hoe hij zichzelf steeds in de problemen weet te brengen met zijn ondermaatse sociale vaardigheden. Dit zorgt ervoor dat de lezer Jona meteen in zijn hart sluit en ten alle tijden wil beschermen, hoe gevaarlijk het ook wordt.

En dat het gevaarlijk wordt, staat als een paal boven water. Dankzij de drone komt Jona gevaarlijke mensen op het spoor die grote geheimen verbergen. Doordat de lezer evenveel (of even weinig) weet als Jona zelf, zijn er zoveel vragen en zoveel onduidelijkheden dat je absoluut moet doorlezen om te ontdekken wat er allemaal speelt. Daardoor vlieg je door het verhaal. Ook wordt je door Poznanski een heel aantal keer op het verkeerde been gezet en blijkt pas op het eind hoe de vork in de steel zit. Die onverwachte ontknoping wordt door de auteur meesterlijk opgebouwd en pas op het eind vallen alle puzzelstukjes op zijn plek. Het enige minpuntje aan deze thriller is de tijd die Poznanski nodig heeft om naar die climax toe te werken, maar dat kunnen we haar in dit geval zeker vergeven.

Net zoals haar vorige boeken is ook Elanus eentje om in een ruk uit te lezen en van begin tot eind van te genieten!