Dodelijk bericht – Folkert Oldersma

Quirine heeft geen idee wat er gebeurt als ze opeens een seksueel getint berichtje van haar klasgenoot Rob ziet op het internet en al helemaal niet wanneer ze leest dat het berichtje over haar gaat. Na het verschijnen van dit bericht pleegt Rob zelfmoord. Maar Quirine vraagt zich af waarom. Waarom zou iemand dit bericht plaatsen om er dan een einde aan te maken? Stel dat Rob het bericht niet zelf heeft geschreven… Quirine gaat op onderzoek uit en opent zo deuren die beter gesloten hadden kunnen blijven… Zeker wanneer ze zelf in gevaarlijke situaties terechtkomt.

Dodelijk bericht is een young adult met een, helaas, zeer actueel thema: cyberpesten. Door het toenemende gebruik van social media wint ook dit fenomeen aan populariteit. Oldersma geeft met dit boek een mooie les, verwikkeld in eenvoudige woorden, mee aan zijn lezers over de onveranderbare gevolgen van pesten en wat dat met iemand kan doen. Zonder hierbij zijn lezer op de vingers te tikken neemt hij hen mee in het leven van een herkenbaar personage, Quirine. Dankzij haar nuchterheid en down to earth manier van gesprekken voeren, komt ze erg volwassen, maar tegelijk ook realistisch over. Het enige wat hier een beetje misloopt is de voorspelbaarheid van het verhaal.

Als lezer weet je al vrij snel hoe de vork in de steel zit en slaagt het boek er niet in je bij je nekvel te grijpen en mee te sleuren in het verhaal. Je bent benieuwd naar de afloop, maar niet zo nieuwsgierig dat je het boek niet kan wegleggen. Door het gebruik van enkele te cliché personages en types, zoals enkele meisjes en jongens van school, verliest het verhaal een deel van zijn glans.

Anderzijds zorgt de auteur wel voor enkele onverwachte wendingen en rauwe gebeurtenissen. Wie denkt dat hij of zij met dit boek een luchtig verhaal vastneemt, zit mis. De thematiek zelfmoord aan zich is een heel geladen onderwerp maar ook geweld en bedreiging komen aan bod, waardoor de impact van het verhaal op jongere lezers misschien niet mag onderschat worden.

Dodelijk bericht is een spannend verhaal dat meer dan één boeiende thematiek bevat om een belangrijk te zijn, maar hier en daar slaat de auteur de bal mis waardoor het verhaal niet volledig tot zijn recht lijkt te komen. Op zich is het een boeiend verhaal voor tussendoor, maar de echte spanning komt helaas niet goed naar voor.