De Zevende Macht – Dirk Vanderlinden (The Vandiesel Company, #6)

De zesde thriller rond The Vandiesel Company begint in het prachtige Verona, waar twee jonge, Italiaanse mannen een mislukte versiertruck proberen te testen op een jongedame. Door hun uit de hand gelopen gedrag tijdens dat uitje moeten ze onderduiken. De ene komt in Brussel terecht en de andere in Londen. Alles lijkt te bedaren tot op het internet beelden verschijnen van hun uit de hand gelopen machogedrag. Niet lang daarna verschijnen er nog filmpjes van een bijzonder vreemd figuur: Alfred de Bruxelles. Niemand weet wie dit is, er is niks over hem bekend: geen verleden, geen strafblad en zelf geen verblijfplaats. Wat is hij van plan? Maar vooral, kan het team hem stoppen?

Dit zesde deel speelt zich dichter af bij huis dan de andere verhalen. Het team opereert nog altijd vanuit het hoofdkwartier in Brussel, maar de zaken verschuiven ook naar ons deeltje van Europa. Dat maakt het scenario nog boeiender en realistischer dan in de vorige vijf boeken al het geval was.

Ik ben en blijf een grote fan van het diverse team. De mannen en vrouwen met elk hun eigen karakters en persoonlijkheden blijven zorgen voor een boeiend verhaal, met de nodige dosis humor, maar in dit boek ook echt met het nodige verdriet en de menselijke moeilijkheden die iedereen van ons op een dag ervaart. En dat zorgt ervoor dat dit deel misschien net een beetje boven de anderen uitsteekt.

Walker krijgt namelijk op persoonlijk vlak slecht nieuws als hij hoort dat zijn vader is overleden. Als enige zoon moet hij alles alleen afhandelen en dat valt hem zwaar. Het verdriet en het gemis, maar ook de geheimen die hierdoor naar boven komen, brengen Walker aan het wankelen. De personages waren in de vorige vijf boeken al heel erg echt, maar in dit boek laat Dirk Vanderlinden toch echt zien dat hij meer kan dan een goede thriller schrijven. De afwisseling met de emoties en het gevoel dat Walker moet overvallen zijn ook voor de lezer voelbaar en maken van dit boek een spionagethriller met een extra dimensie.

Ook de boeiende achtergrond rond de stad Brussel kon mij wel bekoren. De manier waarop de adel betrokken is bij het ontstaan en het bestuur van de stad, maar ook wat de rol van het internet kan zijn in onze huidige maatschappij zorgen voor een krachtig evenwicht tussen verleden en heden. En zeker voor de nodige actuele spanning.

Elke keer weer slaagt Vanderlinden erin een krachtig verhaal te creëren rond personages die ik al lang in mijn hart heb gesloten. En met De zevende macht ging hij daar voor mij zelfs nog een stapje verder in. Door ook de menselijke emoties een belangrijke rol te geven in dit verhaal en dit te combineren met de duistere dreiging en spanning van een nieuwe zaak voor de company, is dit een absolute mustread.