De Overlevenden – Alexandra Bracken

Als Ruby ontwaakt op haar tiende verjaardag is alles anders. Heel de wereld staat op zijn kop en samen met een hele boel andere kinderen wordt Ruby naar Thurmond gestuurd, een zwaarbewaakt heropvoedingskamp voor kinderen. Zij en alle kinderen die naar het kamp worden vervoerd, hebben de mysterieuze ziekte overleefd waaraan duizenden anderen zijn gestorven. Maar daar heeft ze een hoge prijs voor moeten betalen: ze beschikt over magische krachten die ze niet kan controleren en als ze zestien wordt, behoort ze tot de gevaarlijkste tieners in het land. Wanneer Ruby erin slaagt om uit het kamp te ontsnappen, sluit ze zich aan bij een groep tieners met Liam als hun onverschrokken, maar zachtaardige leider. Ruby valt als een blok voor hem, maar durf hem niet dichterbij te laten komen. Niet na wat er met haar ouders is gebeurd.

Op internet wordt het boek enthousiast onthaald door andere bloggers en lezers. Hierdoor lagen mijn verwachtingen vrij hoog voor ik aan het boek begon en dat maakte misschien ook dat ik wat moeite had in het begin om me aan te passen aan de setting van het verhaal. De magische krachten die worden afgeschilderd tegen de donkere muren van een heropvoedingskamp zorgden in het begin voor wat problemen met mijn inlevingsvermogen. Maar naarmate het verhaal vorderde, raakte ik meer en meer geïnteresseerd in Ruby en haar manier om te overleven.

Al snel raakte ik erg gehecht aan het hoofdpersonage. Ze is een heel herkenbaar personage door haar, soms naïeve, doorzettingsvermogen en de koppigheid die elke puber met zich mee lijkt te dragen. Ze wil tot het uiterste gaan voor waar ze in gelooft en vecht met normen en waarden, wat haar heel realistisch maakt. Dat zorgde ervoor dat ik steeds beter en beter in het verhaal kwam te zitten en het boek uiteindelijk met moeite aan de kant kon leggen.

De auteur heeft een rijke fantasie en heeft verschillende bestaande verhaalelementen gecombineerd tot een verbijsterend en origineel geheel dat opvalt tussen andere boeken. Ik hoop dat deel twee met iets meer vaart begint en me vanaf de eerste pagina’s kan meeslepen, zodat ik volledig kan opgaan in Ruby’s verhaal. Want ondanks het moeilijke begin vond ik het een erg goed boek en kijk ik uit naar de volgende delen. Ik heb het voorgevoel dat Bracken me nog gaat verbazen en nog heel wat verrassing in petto heeft voor het vervolg.

Voor iedereen die houdt van een vlotlezend young adult-verhaal met een realistisch hoofdpersonage en een originele setting, is hier het antwoord. Geef niet te snel op in het begin en laat je meenemen door Ruby in een wereld die onmiddellijk in je hoofd ontstaat en je zelfs na het lezen niet loslaat.