De Jakobsladder – Dirk Vanderlinden

In 1969, exact 50 jaar geleden, zette de mensheid voor het eerst een voet op de maan. Maar wanneer er rare dingen gebeuren in het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis en de Vandiesel Company de zaak begint te onderzoeken, ontstaan er heel wat vragen over de maandlanding. Zeker wanneer een man het verhaal over zijn vader uit de doeken doet; de vader van de man werkte namelijk voor de BRT ten tijde van de maanlanding, maar over zijn werk zijn geen officiële documenten terug te vinden. Daarbij komt dat hij plotseling overleden is in die periode. Wat heeft die man gezien en gefilmd? Wat heeft het te maken met de maanlanding? En vooral: kan de Vandiesel Company deze zaak oplossen?

Opnieuw met de Vandiesel Company op pad gaan is altijd een avontuur. De Jakobsladder is het zevende boek in de reeks en voor mij het allerbeste tot nu toe!

De relaties tussen de personages onderling staan in dit deel op scherp, zeker na het einde van het vorige boek. Daarbij komt dat de Company een nieuw tijdelijk lid krijgt: een knappe Française, maar met een geheime agenda. Daarnaast is het verhaal iets minder ingewikkeld dan de andere. Bij de vorige boeken ontstond er soms verwarring tijdens het lezen omdat er verschillende personages aan bod komen buiten de leden van de Vandiesel Company die elk een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van het verhaal. Hier beperkt de auteur zich tot het hoogstnoodzakelijke en maken we kennis met de directie van het museum, de zoon van de cameraman en het nieuwe Franse teamlid.

Hierdoor zit je als lezer dieper in het verhaal dan bij de andere delen. Dat het Vlaamse boeken zijn, komt duidelijk naar voren doordat de auteur verschillende dialogen in het Brussels neerschrijft. Voor de mensen die dit dialect niet begrijpen is er ook een oplossing voorzien; in de voetnoten vind je de tekst terug in AN. Het dialect heeft zijn charmes en het draagt absoluut bij tot de echtheid en geloofwaardigheid van de personages. Ook de ontknoping en hoe alle puzzelstukjes in elkaar vallen op het einde is opnieuw meesterlijk. Vanderlinden toont aan dat hij steeds meer weet te groeien als schrijver en met dit boek schreef hij naar mijn mening zijn beste tot nu toe.

De Jakobsladder is een heerlijk nieuw avontuur met de Vandiesel Company in de hoofdrol. De intriges, relaties en geheimen komen tot een climax en je kan enkel op het puntje van je stoel het boek in één ruk uitlezen.