Break a leg – Chinouk Thijssen

Dachten jullie dat het nu was afgelopen? Think again. Truth or Dance begint nu pas echt.

Na de vreselijke periode vorig jaar zijn de meiden blij dat ze met een nieuw en ongeschreven blad kunnen beginnen. Nietsvermoedend nemen ze hun oude leven weer op, maar ook nu worden ze lastiggevallen door Truth or Dance. Via de groepschat stuurt iemand hen nieuwe opdrachten en dit keer zijn ze nog extremer: gevaarlijk, eng en vooral met verregaande gevolgen voor alle betrokkenen. Maar als ze niet gehoorzamen zijn de gevolgen niet te overzien… Kunnen India en haar vriendinnen de strijd winnen en Truth or Dance ontmaskeren?

Na deel één van de trilogie was ik, net als vele andere lezers, heel benieuwd naar wat Chinouk nog in petto had. Hoewel ik het eerste boek erg leuk vond, had ik ook wel het gevoel dat het een heel inleidend verhaal was. Er waren zeker wat spannende elementen en zenuwslopende gebeurtenissen, maar de echte spanning, die ervoor zorgt dat je op het puntje van je stoel zit en het boek moet uitlezen, kwam niet helemaal naar voor. En dat is oké, natuurlijk en zeker in het eerste deel van een trilogie. Maar dat zorgde natuurlijk ook voor torenhoge verwachten voor het tweede boek: Break a leg.

Dit tweede boek heeft alles wat ik miste in het eerste en zoveel meer! Ik vreesde dat ik even moest wennen aan het verhaal en de personages omdat het al een hele tijd geleden was dat ik het eerste boek las en echt zo iemand ben die steeds vergeet hoe het verhaal ook al weer afliep (voordeel is natuurlijk dat ik boeken zonder probleem opnieuw kan lezen…). Maar dankzij de vlotte schrijfstijl van de auteur en de korte, maar duidelijke verwijzingen naar het vorige boek, had ik daar absoluut geen problemen mee. Die vlotte schrijfstijl zorgt er ook voor dat je door het verhaal heen vliegt. Zonder dat je het beseft sla je bladzijde na bladzijde om en op enkele uurtjes tijd is hij uit. De spanning, die je hier absoluut naar het puntje van je stoel drijft, is zo voelbaar dat hij onder je huid kruipt en dat je als lezer niet anders kan dan meeleven en vooral de angst delen met India en haar vriendinnen. Truth or Dance is gevaarlijker dan ooit en de acties die ze ondernemen gaan steeds verder.

Voor je het goed en wel beseft, ben je al aan het einde van Break a leg en blijf je verstomd achter. Zoveel vermoedens en gedachten, maar zo weinig antwoorden. Ik ben razend benieuwd naar het slotdeel dat sinds vorige week beschikbaar is: Dance or Die!