Berouw – Sofie Sarenbrant (Lisa)

De ochtend dat Cornelia haar gewelddadige echtgenoot wil verlaten, wordt zijn lichaam gevonden door hun zesjarig dochtertje. Hij is vermoord, dat is wel duidelijk dankzij de messteken waaraan hij is overleden. Emma Sköld krijgt de zaak toegewezen. Ze is vastberaden om haar chef te bewijzen dat ze ondanks haar zwangerschap nog steeds capabel is om haar werk als rechercheur te blijven doen.   Haar verdenkingen gaan al snel naar Cornelia, die zowel de mogelijkheid als het motief had om haar man te vermoorden. Maar dat alles verklaart natuurlijk niet dat de dochter bij hoog en bij laag blijft beweren dat er de avond van de moord een vreemde man in haar slaapkamer stond die haar wang streelde… Het wordt voor Emma steeds moeilijker om werk en privé van elkaar te scheiden als haar eigen zus bij de zaak wordt betrokken. Haar ex maakt het er natuurlijk ook niet simpeler op.

Sofie Sarenbrant is in Zweden erg populair. Dit is haar eerste boek met Emma Sköld dat naar het Nederlands wordt vertaald. Ik hoop dat dit niet de laatste is, want Berouw eindigt op een grote cliffhanger en ik ben erg nieuwsgierig wat er nog gaat volgen.

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende personages. Het slachtoffer is niet bepaald een engel en we stuiten als lezer al snel op verschillende verdachten. Wat het natuurlijk leuk maakt om zelf voor detective te spelen. Onze echte detective Emma is een interessant personage om te volgen. Ze is erg koppig en heeft geen geweldige relatie met haar familie. Dit zorgt voor een interessante dynamiek als haar zus bij de zaak wordt betrokken. Dochter Astrid vond ik ook erg interessant, omdat ik moeilijk hoogte van haar kon krijgen. Na het boek te hebben uitgelezen, weet ik eigenlijk nog steeds niet wie Astrid. Ze hinten doorheen het verhaal naar verschillende vreemde zaken in haar karakter en ontwikkeling. Het blijft spijtig genoeg op de oppervlakte en er wordt niet dieper op ingegaan.

Berouw doet wat het moet doen: het introduceert Emma als de leidende rechercheur en geeft een goed opzet voor andere verhalen met haar in de hoofdrol.