Niet gecategoriseerd

Als je bloeddruk daalt – Christine Geysen

Als je bloeddruk daalt is het tweede boek in de trilogie Als je sterft en het vervolg op Als je ademhaling stopt. We volgen opnieuw Helia, die sterfdatums kan zien bij anderen, en Lex, de jongen op wie ze tot over haar oren verliefd is. Hun liefde gaat ver, zo ver dat zelfs de dood niet van hen wint. Helaas zorgt die keuze ervoor dat ze zich allebei eenzaam voelen en het moeilijker krijgen om te blijven vechten voor hun liefde. Ook Michaël, de engel van de dood, zaait twijfel tussen de twee en wanneer Helia haar taak moet opnemen, staan Helia en Lex voor een belangrijke keuze…

Fans van Als je ademhaling stopt zijn vast en zeker blij om te lezen dat boek twee er eindelijk is en dat boek drie, Als je hartslag wegvalt, nog zal verschijnen in 2020! De lezer mag opnieuw op pad met Helia en dat blijft ook in dit boek een heerlijk hoofdpersonage. Haar koppigheid en haar doorzettingsvermogen zorgen ervoor dat ze op alle momenten herkenbaar is voor de YA-lezer, waardoor je als het ware in haar hoofd kruipt. Je leeft en beleeft samen met Helia. Het leuke aan dit boek is dat ook de familie van Helia een grotere rol gaat spelen die allesbepalend zal zijn voor de keuzes die Helia maakt.

De liefde tussen Helia en Lex blijft romantisch en om van te smullen, maar net zoals in het echte leven kent ze ook hier ups en downs. Hierdoor zorgt Geysen ervoor dat haar fantasyverhaal dicht bij de leefwereld van haar lezers blijft, waardoor alles herkenbaar en realistisch aanvoelt. De fantasy-elementen zijn er zeker wel, maar desondanks krijg je nooit het gevoel dat het verhaal onmogelijk is.

Doorheen het boek maakt de auteur een aantal keer een grote tijdssprong. Deze worden niet expliciet aangegeven bij de start van het hoofdstuk, maar zijn wel duidelijk merkbaar waardoor er geen verwarring ontstaat. Het is boeiend om Helia en Lex ouder te zien worden en vooral de consequenties daarvan zorgen voor extra spanning in het verhaal. Het enige jammere is misschien dat de auteur nogal bruusk de tijdssprongen invoert, waardoor er kleine gaten vallen. Alsof bepaalde ideeën erin moesten en er daardoor stukken uit het leven van Helia zijn weggelaten. De tijdssprongen en de gevolgen zorgen er wel voor dat je uitkijkt naar deel drie.

Een kleine samenvatting van boek één voor de start van boek twee was misschien fijn geweest om het geheugen op te frissen en het boek vormt iets minder één mooi geheel dan het vorige, maar de personages zijn beter uitgewerkt en de gebeurtenissen die plaatsvinden in dit deel zijn boeiender en zorgen ervoor dat de lezer met spanning wacht op deel drie!