Alles voor jou – Liane Moriarty (Lisa)

Ellen O’Farrell is al een tijdje vrijgezel wanneer ze Patrick ontmoet. Op het eerste zicht lijkt alles perfect. Patrick heeft een stabiele baan, ziet er niet slecht uit en is bovendien ook nog vrijgezel.  Ellen begeeft zich al snel op een roze wolk. Hier dondert ze al snel vanaf, wanneer Patrick de dreigende woorden uitspreekt dat hij haar iets moet vertellen. Het zweet breekt Ellen uit. Ze wordt al snel gerustgesteld, als ze hoort dat Patrick al enkele jaren een stalker heeft. Het gaat om zijn ex-vriendin Saskia die hem niet kan loslaten. Stiekem vindt Ellen dit wel leuk. Haar nieuwe vriend is interessant genoeg om gestalkt te worden. Haar nieuwsgierigheid is geprikkeld. Wie is deze vrouw en wat zijn haar motieven? Ze zou haar dolgraag willen ontmoeten. Of heeft ze dat misschien al gedaan …

Alles voor jou is een heruitgave van een eerdere publicatie in 2018 in het Nederlands. Ik heb al verschillende andere boeken van Liane Moriarty gelezen. Ik moet toegeven dat dit geen favoriet van mij is. Voor mij is haar stijl chicklit met een twist. Het mysterie of de twist in dit verhaal kon me niet bekoren. We weten als lezer al vrij snel dat Saskia onder een schuilnaam naar Ellens hypnosepraktijk komt.  Het is alleen niet direct duidelijk wie van haar klanten dit is. Wanneer er wordt onthuld wie Saskia is, heeft dit een minimale impact op de rest van het verhaal.

Het mocht voor mij allemaal een tikkeltje dramatischer. Begrijp me niet verkeerd, het is zeker geen slecht boek. Het leest als een trein, heeft interessante ‘grijze’ personages. Saskia is hier een perfect voorbeeld van. Ze stalkt Patrick, maar ze wordt toch weergegeven als een sterke vrouw die door een moeilijke periode gaat en hierdoor de verkeerde beslissingen neemt. Dit vond ik verfrissend. Al te vaak staan we enkel stil bij het perspectief van de persoon die gestalkt wordt. Door de manier waarop dit boek wordt opgebouwd worden we eraan herinnerd dat dingen zelden zwart-wit zijn. Patrick heeft langs zijn kant zeker ook fouten gemaakt die nu nog zijn invloed hebben op hoe Saskia zich gedraagt.

Samengevat kan ik zeggen dat het een ontspannende ervaring was om Alles voor jou te lezen. Het heeft op mij alleen niet dezelfde indruk nagelaten als bijvoorbeeld Grote kleine leugens of Het geheim van mijn man.