Het lastige leven van Léa Olivier: Verloren – Catherine Girard-Audet

Léa’s heerlijke leven verandert compleet wanneer haar ouders aankondigen dat ze verhuizen naar Montreal. Ze moet alles achterlaten: haar beste vriendin Marilou, de vertrouwde omgeving en natuurlijk haar vriendje Thomas. Een langeafstandsrelatie blijkt heel wat moeilijker dan gedacht, haar resultaten zijn ondermaats en ze slaagt er niet in vrienden te maken op haar nieuwe school terwijl haar broer vrienden (én meisjes) in overvloed om zich heen heeft hangen. Lea’s leven is lastig, heel lastig…

Het lastige leven van Léa Olivier is een reeks over Léa die de lezer in de vorm van mails aan haar beste vriendin Marilou en blogberichten de lezer een kijkje geeft in haar lastige leven. Op dit moment telt de reeks al tien boeken en zijn er ook al twee strips verkrijgbaar. Heel wat leesplezier dus voor lezers die van deel één hebben genoten, zoals ik!

Ik wou echt dat ik deze boeken had toen ik zelf wat jonger was want ik ben honderd procent zeker dat ik het geweldig zou hebben gevonden. Dat vind ik nu trouwens nog steeds en deze reeks is zo fijn om even alles om je heen te vergeten en mee te gaan in de drama van Léa’s leven. Aan de hand van mails en blogberichten vertelt Léa, voornamelijk aan haar beste vriendin Marilou, hoe haar nieuwe leven eruit ziet en geeft ze alle details die de lezer nodig heeft om er een compleet beeld bij te bedenken. De typische problemen komen aan bod: geen nieuwe vrienden kunnen maken, een irritante broer die wél vrienden maakt, slechte resultaten en natuurlijk problemen in de liefde. Het lijkt voor de hand liggend, maar al deze problemen zijn zo herkenbaar en zo eerlijk neergezet dat je volledig opgaat in het lastige leven van Léa.

Alle berichten en mails zijn chronologisch gerangschikt waardoor je zonder al te veel moeite het verhaal kan volgen. Af en toe worden er tussen de mails dagen overgeslagen (beetje blijven opletten dus), maar het verhaal heeft een aangenaam tempo en blijft desondanks duidelijk. Het fijne is dat deze vertelvorm enorm vlot leest en dat je niet continu volledig gefocust moet zijn om het te kunnen volgen. Dat maakt van deze reeks heerlijke boeken om tussen de drukte door van te genieten.

Het lastige leven van Léa Olivier – Verloren is een perfecte combinatie van drama, vriendschap en liefde. Dankzij het gebruik van mails en blogberichten leest het enorm vlot weg en is het ook geschikt voor lezers die niet zo geoefend zijn en minder vaak een boek vastnemen. Ik ben heel blij dat de rest van de reeks hier al ligt te wachten!