Interview: Chinouk Thijssen
De afgelopen dagen gaf ik jullie mijn mening over de twee young adult-thrillers van Chinouk Thijssen. Ze beantwoordde met veel plezier mijn vragen!
We kennen jou in de eerste plaats als vlogster en recensent. Wanneer ben je daarmee begonnen en waarom?
Met recenseren ben ik al in 2005 begonnen. Eerst voor verschillende websites, zoals Glamgirl.nl en Chicklit.nl, en pas twee jaar geleden op mijn YouTube-kanaal. Eigenlijk was het mijn bedoeling om alleen een kijkje achter de schermen te geven en meer te laten zien van wat er allemaal bij komt kijken in het boekproces. Gaandeweg ben ik een boekvlogger geworden en begon ik ook op dit kanaal boeken te recenseren. Nu vind ik het vooral leuk om jongeren enthousiast(er) te maken over lezen en mijn liefde voor boeken te delen.
Waaruit groeide de droom om een boek te gaan schrijven? Wilde je dit als kind al?
Ik las en schreef als kind al heel veel. Op de basisschool schreef ik soms korte thrillerverhalen en toen ik twaalf was schreef ik een verhaal dat bijna een heel boek was. Daarna heb ik eigenlijk een hele tijd niks meer gedaan met schrijven, tot in 2005. Toen werd ik columnist op Glamgirl.nl en op een paar andere sites en begon ik aan mijn eerste boek (een volwassen thriller), waarvan ik toen stukjes op het Ellegirl-forum plaatste. In 2009 verscheen dit boek bij Free Musketeers en werd ik genomineerd voor de Nieuwe Schrijversprijs.
Waarom koos je als genre thriller? Gebeurde dat vanzelf?
Dat gebeurde absoluut vanzelf. Ik lees heel graag thrillers en mijn oma had ook veel boeken in dit genre in haar kast staan. Zodra ik begin te schrijven wordt het automatisch een thriller.
Hoe ontstaan je personages? Zijn ze gebaseerd op mensen uit je omgeving/jezelf?
Ik denk dat je onbewust altijd wel je personages op iemand baseert. Ik probeer me dan niet op één persoon te richten, maar maak van verschillende mensen door kleine stukjes eruit te halen een personage. Als ik eenmaal bezig ben met het karakterdossier beginnen de personages te leven en kan ik ze verder inkleuren. In sommige personages zijn ook wel stukjes van mijzelf te herkennen.
Heb je veel research moeten doen? Hoe ging dat in zijn werk?
Voor de boeken die ik tot nu toe heb uitgebracht (dat zijn er tot nu toe vijf; het zesde verschijnt in april) heb ik de research vooral kunnen doen via Google, maar voor de trilogie waar ik nu mee bezig ben heb ik mensen geïnterviewd en veel op Wikipedia gelezen.
In ‘Blindelings’ voer je een heel rebels hoofdpersonage op. Hoe hard lijkt ze op jou?
Echt helemaal niet, haha. Ik was op die leeftijd wel naïef, net zoals Ivy, maar ik had zeker niet in de trucs van Sander getrapt. Maar omdat ik dit wel regelmatig om me heen zie gebeuren en hier veel over hoor, vond ik het toch belangrijk om haar ‘blind’ te maken voor alles wat hij doet.
Stel dat je zelf Zara bent (‘HIVM’) en in dezelfde situatie verzeild raakt. Hoe zou je je daarbij voelen? Zou je even dapper op zoek gaan naar antwoorden?
O, ik weet zeker dat ik niet even dapper zou zijn als Zara. Ik ben echt een angsthaas wat dat betreft en ren het liefst weg. Bij elke spannende situatie dacht ik: wat zou ik zelf doen? En vervolgens liet ik Zara precies het tegenovergestelde doen. Dat is leuker dan wegrennen.
Jouw boeken hebben elk een heel ander soort einde, zonder dat ik daar meer over wil vertellen natuurlijk. Koos je bewust voor die grote verschil?
Eigenlijk heb ik ‘HIVM’ geschreven nog voordat ik ‘Blindelings’ schreef. De volwassen versie dan. Dit soort verhalen zijn meer ‘mijn ding’. Ik ben zelf gek op boeken die niet goed aflopen of echt met een knal eindigen. ‘HIVM’ heeft meer de lijn van de soort boeken die hierna gaan komen. ‘Fataal spel’ is bijvoorbeeld best een psychopatisch boek. Daarbij vergeleken is ‘Blindelings’ heel soft, maar daardoor is het wel geschikt voor een groter publiek en voor op lagere scholen, als waarschuwing.
‘Blindelings’ is een pittig verhaal, maar ik denk dat ik mag zeggen dat ‘HIVM’ nog een stapje verdergaat. Het genre thriller komt hierin misschien nog sterker naar voor en meer in de klassieke betekenis van het woord (verdwijning, mensen uit de weg ruimen…). Waarom verschillen deze boeken zo sterk van elkaar, ondanks dat ze allebei door jou zijn geschreven en onder hetzelfde genre vallen?
‘Blindelings’ was niet mijn eerste boek, maar wel mijn eerste young adult. Hiervoor heb ik volwassen thrillers geschreven, een columnbundel en een Thriller on Demand. Toen ik voor deze nieuwe doelgroep begon te schrijven had ik nog een beetje het idee dat ik voorzichtig moest zijn, maar ik kwam er al snel achter dat young adults heel goed tegen een stootje kunnen, daarom besloot ik het einde van ‘HIVM’ voor de young adult-editie hetzelfde te houden als in het origineel. Nu weet ik dat ik al mijn enge fantasieën kan gebruiken in mijn boeken, dus dat zal de lijn zijn die je ook van mijn volgende boeken kunt verwachten.
Waaraan erger je je als je zelf een boek leest of tijdens het schrijven?
Tijdens het lezen als er te veel cliché’s in voorkomen of als het te veel lijkt op iets wat ik al tien keer gelezen heb. Maar tijdens het schrijven heb ik dat niet echt, dan zit ik zo in een flow dat het gewoon heerlijk is om te doen. Ik vind het alleen heel lastig om me na die twee uur schrijven in de ochtend los te maken van het verhaal en mijn gewone werk op te pakken. Het liefst wil ik dan alleen nog verder met schrijven, maar mijn opdrachten moeten natuurlijk ook nog af.
Is feedback van je lezers belangrijk voor jou?
Heel belangrijk! Hierdoor kun je je beter ontwikkelen als schrijver. Sommige recensenten zijn zelfs mijn vaste proeflezers geworden omdat ze in een recensie precies dat zeiden wat ik in de proefleesfase graag had gehoord. Elk boek moet even goed zijn, of het liefst nog beter, dus ik gebruik de recensies ook echt om te groeien en mijn zwakke punten te verbeteren.
Wil je je lezers een les meegeven met dit boek?
In de eerste plaats wil ik mijn lezers laten ontspannen en dat ze helemaal op kunnen gaan in mijn verhalen. Maar ik vind het ook altijd belangrijk om iets mee te geven. In ‘Blindelings’ waarschuw ik inderdaad voor loverboys, maar dan voor de types die het compleet anders doen dan al bekend is. In ‘Fataal spel’ zijn pesten en wraak een thema.-
Binnenkort verschijnt je nieuwste boek ‘Fataal spel’ bij Clavis. Kan je kort vertellen waar dat over gaat? Wanneer mogen we het boek verwachten?
Hij komt in april uit. ‘Fataal spel’ gaat over Carmen, wiens zusje is ontvoerd. Carmen begint vervolgens raadsels te ontvangen van de kidnapper, waardoor ze misschien zelf haar zusje kan vinden, maar deze raadsels en opdrachten worden steeds extremer en gevaarlijker.
Werk je al aan een volgend boek?
Het volgende boek is zelfs al af! Nou ja, zo goed als. Het is het eerste deel van een trilogie en ik heb de eerste versie in acht weken geschreven. Ik had het verhaal al heel lang in mijn hoofd en zat er lekker in. Ik heb het net terug van mijn proeflezers en ga nu beginnen met herschrijven. Als dat klaar is stuur ik het naar mijn uitgever, in de hoop dat hij er ook tevreden over is, en ga ik beginnen met deel twee. Ik vind een trilogie een hele grote uitdaging, maar zo leuk om te doen! Het is een hele andere manier van schrijven. Je wilt niet alle actie al in deel één proppen, anders wordt het een heel ongeloofwaardig verhaal. Elk deel doe ik een schepje erbovenop. Deel drie moet het spannendste en heftigste deel worden. Ik ben altijd bang geweest voor het seriegevaar, dat het eerste deel heel spannend is en het daarna afzwakt. Dus daar heb ik echt rekening mee gehouden. Ik wil juist dat elk deel spannender en beter is dan het vorige, in plaats van andersom. Maar eerst nog de vervolgdelen schrijven, hopelijk gaat dat net zo soepel als het eerste deel.
Bedankt Chinouk voor je fantastische antwoorden!
0 reacties
samanthasboekenhoekje
Leuk interview! 🙂 🙂
Veronique Janssen
Leuk om te lezen!