Het laatste lijstje van Mabel Beaumont

Het laatste lijstje van Mabel Beaumont – Laura Pearson

Mabel Beaumonts man Arthur hield van lijstjes en briefjes. Hij liet ze overal voor haar achter. Maar nu is hij er niet meer. Hij stierf: kalm, voorzichtig, zonder ophef. Maar hij heeft haar toch nog een briefje achtergelaten: ‘Vind D’.
Mabel weet precies wat het betekent. Ze moet haar vroegere beste vriendin Dot opsporen, die ze niet meer heeft gezien sinds die noodlottige dag meer dan zestig jaar geleden.
Het lijkt onmogelijk. Ze weet niet eens of Dot nog leeft. Bovendien lijkt iedereen met wie Mabel praat eerst hulp nodig te hebben, met vermiste echtgenoten, dochters, ouders. Mabel maakt een lijstje en merkt dat deze alleen maar langer wordt. Maar haar lijstje draait niet alleen om het vinden van haar oude vriendin. En als ze de geheimen van haar verleden kan toegeven, kan ze misschien zelfs weer het geluk vinden…

Het laatste lijstje van Mabel Beaumont van Laura Pearson is een ontroerende roman die draait om de grote thema’s van het leven: opgroeien, liefde, afscheid nemen en vriendschap. Hoewel het verhaal een traag tempo heeft, en je niet op het puntje van je stoel zit om de ontknoping te vinden, weet Pearson je toch mee te nemen dankzij de sterke emoties en de prachtig uitgewerkte personages.

Wat dit boek zo herkenbaar maakt, is dat de thema’s allemaal uit het leven gegrepen zijn. De gebeurtenissen zijn misschien niet zinderend, maar juist die kleine momenten en herinneringen maken het verhaal zo krachtig. Hoewel ik soms wat meer tempo had gewild om de aandacht volledig vast te houden, blijf je voor Mabel verder lezen. Haar verhaal is op een rustige manier ontroerend en het voelt alsof je haar persoonlijk kent tegen het einde van het boek.

De personages zijn warm en menselijk, en je sluit ze al snel in je hart. Het boek is geschikt voor alle leeftijden en voelt ondanks het oudere hoofdpersonage ook eigentijds aan. De prachtige cover maakt het geheel compleet en geeft het verhaal net dat beetje extra charme.

Als je houdt van een rustig, emotioneel verhaal dat vooral wordt gedreven door herinneringen en gevoelens, dan is Het laatste lijstje van Mabel Beaumont absoluut de moeite waard. Het is geen verhaal vol actie, maar juist eentje dat je raakt door de eenvoud en oprechtheid.