De terugkeer van Rachel Price

De terugkeer van Rachel Price – Holly Jackson

Zestien jaar geleden verdween Rachel Price. Haar toen tweejarige dochter Bel Price was de enige getuige. Ze heeft aan deze ingrijpende gebeurtenis geen herinneringen en ze leeft sindsdien in de schaduw van deze mysterieuze verdwijning. Rachel Price is weg, waarschijnlijk dood, en Bel zou het liefst willen dat iedereen gewoon verder gaat met leven.
De zaak wordt plotseling weer relevant als de familie Price instemt met een true crime-documentaire. En dan gebeurt wat al die tijd onmogelijk had geleken: Rachel Price keert terug. Bels leven zal nooit meer normaal zijn. Haar moeder vertelt een ongelooflijk verhaal over wat haar is overkomen. Letterlijk ongelooflijk, want Bel weet zeker dat Rachel niet de waarheid spreekt. Maar als Rachel liegt, waar heeft ze dan al die tijd gezeten? En belangrijker nog: zou ze gevaarlijk kunnen zijn?
Terwijl de camera’s nog draaien, probeert Bel de waarheid over haar moeder te achterhalen en erachter te komen waarom Rachel werkelijk is teruggekeerd uit de dood.

De kans is groot dat je Holly Jackson kent van haar trilogie Moordgids voor lieve meisjes. Een geweldige reeks die ik zelf ook heb verslonden en waarvan het eerste boek ondertussen is verfilmd en te zien is op Netflix. Dat ik zelf fan ben van haar eerdere boeken, ook van De vijf die blijven, zorgde er natuurlijk wel voor dat ik ook hoge verwachtingen had van De terugkeer van Rachel Price.

In het begin had ik even tijd nodig om te wennen aan de setting van het verhaal. Het feit dat alles wordt opgenomen voor de documentaire geeft een gek gevoel en Bel benadrukt dat zeker, maar gelukkig heb je als lezer meteen een klik met Bel. Ze is heel echt en haar gevoelens en gedachten zijn realistisch en goed weergegeven door Jackson waardoor je onmiddellijk in haar vel kruipt. Net zoals bij haar eerdere boeken zorgt het hoofdpersonage ervoor dat je snel in het verhaal zit en door wil lezen.

Soms lijkt het dat er bepaalde puzzelstukjes op hun plek vallen of duwt Jackson je samen met Bel een bepaalde richting uit, maar je ziet aan het aantal bladzijden dat je nog moet lezen dat het niet zo eenvoudig kan zijn en Holly Jackson zou zichzelf niet zijn als ze niet zorgt voor een paar goede plottwist en enkele onverwachte wendingen.

De terugkeer van Rachel Price stelt na de Moordgids voor lieve meisjes-trilogie niet teleur. Vlot geschreven, met een sterk hoofdpersonage en goed opgebouwd met enkele climaxen en onverwachte wendingen, zoals het moet in een spannend boek. Ik vind het geweldig om te zien dat haar boeken na het succes van de trilogie hetzelfde niveau blijven behouden en dat ze geen enkele keer teleurstelt. Dus ik ben en blijf fan van Holly Jackson en kan niet wachten op meer!