Not in love

Not in love – Ali Hazelwood

Rue Siebert heeft misschien geen perfect leven, maar ze heeft haar zaken wel op orde. Ze heeft een succesvolle carrière als biotech engineer bij Kline, een veelbelovende start-up op het gebied van levensmiddelentechnologie. Alles gaat goed, totdat het erop lijkt dat Kline wordt overgenomen en de potentiële en dominante CEO, Eli Killgore, alles dreigt te laten instorten waar Rue en haar collega’s zo hard voor hebben gewerkt. De aantrekkingskracht tussen Rue en Eli is echter niet te missen en het knettert in het laboratorium – letterlijk en figuurlijk. De twee spreken af dat hun affaire duurt tot duidelijk is of de overname van Kline definitief doorgaat. Maar of dat nu zo’n goed idee is…

Na De liefdeshypothese was ik volledig overtuigd door de schrijfkunsten van Ali Hazelwood. Daarna verschenen nog enkele andere boeken, zoals Love on the brain en Bride, en nu is er Not in love, een boek dat net een tikkeltje anders is dan haar andere verhalen, maar mij toch kon bekoren!

In verschillende recensies lees je terug dat lezers niet altijd een klik hebben met Rue als hoofdpersonage. Ergens kan ik dit begrijpen. Ze is namelijk anders (iets rechtlijniger in haar denken, meer volgens een vast stramien onder andere), minder standaard dan een vrouwelijk hoofdpersonage in een romance, maar ik vond het in dit verhaal eigenlijk verfrissend en een fijne afwisseling in vergelijking met de standaard boeken binnen romance en feelgood. Toch haalt Hazelwood ook enkele elementen naar voren in dit verhaal die we van haar gewoon zijn: een setting binnen de wetenschap, een interessante love interest en een hele hoop chemie tussen het mannelijke en vrouwelijke hoofdpersonage.

Ik vond het boeiend om een klein inkijkje te krijgen in de wereld van de biotechnologie en overnames in de zakenwereld. Hazelwood geeft voldoende informatie om de lezer de noodzakelijke begrippen en gang van zaken te kunnen begrijpen, maar ze overlaadt de lezer niet met onnuttige details die voor verwarring kunnen zorgen.

Hoofdpersonage Rue is op een geweldige manier eens niet zo’n standaard hoofdpersonage. Er zijn heel veel boeken waar het hoofdpersonage een doorsnee, jonge, maar misschien net iets te ‘perfect afgeborstelde’ vrouw is, maar het is een verrijking dat verhalen zoals Not in love worden verteld. Het deed me met vlagen denken aan het hoofdpersonage van Het kamermeisje. Haar vastere manier van denken bijvoorbeeld vond ik op sommige momenten ook wel herkenbaar. Heel af en toe wijkt het misschien voor sommige lezers te hard van hun eigen karakter af waardoor je de voeling met Rue een beetje verliest.

Not in love is opnieuw een heerlijke romance van Ali Hazelwood. Met de bekende elementen van haar vorige boeken, maar een origineler hoofdpersonage is dit absoluut een mustread van Hazelwood!