Oversharing

Oversharing – Jane Fallon

Ooit was Iris gelukkig. Ze had een huis, een man, de belofte van een gezin. Nu is ze gescheiden en verhuurt ze haar logeerkamer om rond te komen. Het had erger gekund – maar het ook béter gekund. Als Maddy er niet was geweest. Maddy, de vrouw die haar leven heeft verpest. Influencer Maddy heeft haar merk opgebouwd rondom ‘haar gelukkige gezinnetje’. Ze is beroemd om haar wholesome video’s over het leven met haar man en schattige tweeling. Iris gelooft er geen bal van. En ze gaat bewijzen dat het allemaal nep is…
Jane Fallon, de ‘queen of the revenge comedy’, is terug! Begin dit jaar (2024) verscheen Oversharing en voor mij was het mijn eerste kennismaking met deze auteur. Het was meteen een schot in de roos!
Vanaf de start van het verhaal had ik als lezer een klik met hoofdpersonage Iris. Ze is heel erg echt en realistisch en in combinatie met de humor die doorheen het verhaal vaak aan bod komt, maakt dit samen een geweldig geheel. Hoewel haar manier van handelen zeker niet altijd goed te praten is en soms zelfs in de buurt van stalken komt (of het misschien zelfs is), is het wel grappig hoe ver ze bereid is te gaan. Naast Iris is er ook Maddy, die op het eerste zich perfect lijkt, maar ook haar leven vertoont (dankzij Iris) al snel barstjes. Het is fijn om te lezen over ‘echte’ vrouwen in boeken, die dezelfde problemen hebben als de meeste mensen (hoewel ik je niet aanraad om Iris’ gedrag te kopiëren of inspiratie te halen uit haar acties).
Oversharing is de perfecte feelgood voor een luchtige leesbeurt. Als je het druk hebt of je een tijdje minder goed kan concentreren op verhalen, is dit een perfect boek voor tussendoor. Het verhaal bevat genoeg boeiende gebeurtenissen, plottwists en humor om te blijven boeien, maar is niet al te dik waardoor je het boek snel uithebt. Hoewel het mijn eerste kennismaking met Fallon is, ben ik zeker dat ik meer van deze auteur wil lezen.
Hou je van easy reads en grappige verhalen en zoek je nog een fijn boek om even je verstand op nul te zetten? Dan is Oversharing absoluut een aanrader. Misschien niet altijd even verrassend, maar toch met voldoende plottwists om de lezer te blijven boeien en te zorgen voor een aangename leeservaring. Meer van dat, graag!