De naamloze koningin

De naamloze koningin – Rebecca McLaughlin

Coin leeft op straat, net zoals alle andere Naamlozen. Omdat ze zelf eigenlijk niet weet wat haar naam is, heeft ze zichzelf de naam Coin gegeven. Ze hoort bij de laagste kaste van de maatschappij, maar haar leven verandert volledig als de koning sterft en de kroontatoeage op haar arm verschijnt. Dat betekent dat zij de nieuwe koningin is en zal moeten regeren over de stad. Het idee lijkt aanlokkelijk, maar de gangen van het paleis zijn nog gevaarlijker dan de straat want Coin heeft geen idee wie ze kan vertrouwen en wie niet. Niemand staat te popelen om de troon te geven aan een Naamloze…

Ik ben geen heel grote fantasylezer, maar zo af en toe kan ik er enorm van genieten. Ik had ook best wel wat verwachtingen van dit boek omdat de achterflap een goede combinatie bevatte van fantasy en spanning.

Het begin was voor mij niet meteen een schot in de roos. Als lezer heb je tijd nodig om te wennen aan de personages en de wereldopbouw. Daardoor twijfelde ik even of dit wel een boek voor mij zou zijn, maar ik heb doorgelezen en daar ben ik achteraf gezien heel blij mee! Het is vooral Coin, het hoofdpersonage, die het verhaal rechttrekt in het begin en ook spannend en boeiend houdt voor de lezer. Haar doorzettingsvermogen, in combinatie met haar gevoel voor humor en de strijdvaardigheid die ze toont zijn heerlijk en de auteur houdt het ook het hele verhaal lang vol om Coin zichzelf te laten zijn. De meeste nevenpersonages zijn ook interessant, al halen ze niet het niveau van Coin.

Af en toe is het evenwicht een beetje zoek in het verhaal. McLaughlin voorziet zeker enkele goede plottwists die de lezer verrassen en ervoor zorgen dat je verder wil lezen, maar dat neemt niet weg dat er ook best wat herhaling in het boek zit. Vooral in de uitspraken en gedachtes van Coin zitten dingen die doorheen het verhaal heel vaak terugkomen.

De naamloze koningin is een leuke urban fantasy voor YA-lezers, ook veel lezers die niet snel voor dit genre kiezen. Hoewel het begin een beetje stroef verloopt, is de wereld goed en geloofwaardig neergezet door de auteur. Zelf ben ik heel erg fan van hoofdpersonage Coin, die met haar humor en doorzettingsvermogen zorgt voor een spannend verhaal waar je als lezer volledig in mee wil gaan. Niet perfect, maar wel de moeite van het lezen waard.