Unlock Ontsnap uit de catacomben

Unlock! Ontsnap uit de Catacomben – Fabien Clavel

In dit boek ben jij Alex. Samen met je vrienden Bibi, Karim, Rafael en Yun probeer je enkele geheimen van jullie school in Parijs te ontrafelen. Er doet namelijk een bijzondere legende de ronde en jullie willen graag te weten komen of er iets uit het hele verhaal klopt. Het avontuur verloopt niet zo eenvoudig als gepland want de tunnels onder de school zitten vol met hindernissen. Maken jullie de juiste keuzes? Of raken jullie verstrikt in de duistere hoeken van de Catacomben en zien jullie nooit meer het daglicht?

Unlock! is een combinatie tussen een boek en een escape game en is gebaseerd op het populaire Escape Game Unlock!. Die invloed zie je uiteraard terugkomen, maar het uitwerken tot een boek is heel origineel. Het maakt dat je jonge kinderen geïnteresseerd krijgt in boeken, maar op een speelse manier waardoor ze ontdekken dat boeken ook leuk kunnen zijn.

Ik moet wel zeggen dat het geen eenvoudig spel is. Op de flappen vind je informatie die je doorheen het spel/boek nodig hebt om keuzes te maken. Slim om die op de flappen te zetten, zo kan je eenvoudig terugkijken en dat is ook nodig. Af en toe was een extra woordje uitleg doorheen het spel wel handig geweest omdat het niet op elke bladzijde even duidelijk is wat je moet doen. Daarnaast vraagt het wel wat van de lezer om aandachtig te blijven. De bladzijdes zitten namelijk niet chronologisch en je moet regelmatig terugbladeren of vooruit.

Desondanks is het een fantastisch leuk concept en eenmaal je het helemaal onder de knie hebt, is het een spannende ervaring om levend uit de Catacomben te geraken. Toegegeven: ik ben twee keer opnieuw begonnen. En ook een paar keer terugkomen op een keuze omdat ik vreesde dat ik zou sterven… Dus: hoofd erbij houden! Het is geen boek of spel om snel even te doen 😉

Heb je een jonge, avontuurlijke lezer van een jaar of tien thuis rondlopen die wel van een uitdaging houdt? Dan is Unlock! een perfect boek, zeker ook om van te genieten tijdens een vakantieperiode. Het spelelement maakt dat kinderen ervan zullen genieten, maar dat ze toch bezig zijn met taal en lezen. Een zeer geslaagde combinatie!