Pas op voor de buren – Hilde Vandermeeren

Ruth is gelukkig met haar vriend Matthew en het huis waar ze in wonen in een rustige buurt met slechts enkele buren. Maar ze verbergt een groot geheim uit haar verleden voor haar vriend en alle andere mensen in haar omgeving. Volgens haar moeder kan je de buren gewoonweg niet vertrouwen. Maar wanneer er vreemde dingen gebeuren in haar omgeving vreest Ruth het ergste: dat ze even geestesziek is als haar moeder. De fatale gevolgen van de ziekte bij haar moeder laten Ruth niet los en zorgen ervoor dat Ruth niet meer durft te vertrouwen op haar eigen waarnemingen. Wat is er precies aan de hand?

Pas op voor de buren is de zesde thriller van Hilde Vandermeeren en vult het lijstje goed aan. Ik ben al fan vanaf boek één dus dit boek mocht zeker niet ontbreken in de collectie. Wat ik erg knap vind van deze auteur is dat ze doorheen haar boeken blijft groeien en met haar vorige boek steeg ze boven zichzelf uit. Maar dat doet ze hier net zo eenvoudig weer opnieuw.

Vandermeeren slaagt er elke keer in om een doodnormale situatie om te buigen naar een moordend spannend plot. Daardoor blijven de personages en gebeurtenissen in eerste instantie dichtbij de lezer waardoor deze zich makkelijk kan inleven en vanaf de eerste bladzijde in het verhaal zit. Eenmaal in het verhaal laat Vandermeeren je niet meer gaan. Door steeds een klein stapje verder te gaan en elke keer een minieme hoeveelheid aan spanning toe te voegen, beseft de lezer niet in wat voor spinnenweb hij verzeild is geraakt en dat er geen uitweg meer is. Dit boek moet je in één ruk uitlezen.

Het feit dat hoofdpersonage Ruth vreest dat ze haar geestesziekte moeder achterna gaat en te kampen krijgt met waanideeën leiden ertoe dat de lezer niet meer weet of hij kan vertrouwen op de waarnemingen van Ruth. Ondanks dat je alles vanuit haar standpunt beleeft, heb je geen idee meer of het echt zo is en dat zorgt ervoor dat de twijfel bij elke pagina toeneemt. Meesterlijk gedaan van de auteur.

En zoals het hoort bij een steengoede thriller komt het einde geheel onverwacht. Ik stond perplex, maar wat een fantastisch idee van de auteur om dit element mee te nemen in het verhaal. De lezer blijft sprakeloos achter.

Ik ben zo mogelijk nog meer fan geworden van Vandermeeren haar schrijftalent. Elke thriller wordt meesterlijk opgebouwd en deze thriller eindigt met een gigantische plottwist die ik totaal niet had zien aankomen. En zo heb ik het graag.