Kwijt – Sandra J. Paul

Jim leidt het perfecte leven: hij is gelukkig getrouwd met zijn vrouw Iris, samen hebben ze een prachtige zoon Vince en hij is een bekende patissier met een enorm klantenbestand. Hun leven in Londen is fantastisch, tot Jim op een ochtend ontwaakt in zijn ouderlijke huis in België. Wat doet hij daar? Waar is Iris? En wat is er gebeurd? Hij kan zich niets herinneren van de afgelopen twee jaar. Stukje bij beetje probeert hij te achterhalen wat er allemaal is gebeurd en waarom hij zijn geheugen kwijt is. Wie is hij? En vooral: wie is de vrouw die telkens in zijn herinneringen lijkt op te duiken?

Kwijt is het nieuwste boek van Sandra J. Paul en is opnieuw een schot in de roos! Zoals we van haar gewend zijn, bevat ook dit verhaal een boeiend hoofdpersonage: Jim. Hij leidt een bijzonder leven in Londen met zijn zoon en vrouw, maar heeft nog veel contact met zijn beste vriend uit België. In alle opzichten is Jim een mens van vlees en bloed in plaats van een karakter op papier. Zijn emoties zijn doorheen het hele verhaal voelbaar en wanneer alles de verkeerde kant op lijkt te gaan, grijpt de angst ook de lezer naar de keel.

Naast menselijke personages zorgt Paul voor een daverend plot. Omdat de lezer net als Jim geen idee heeft over wat er precies is gebeurd, ga je samen met het hoofdpersonage op zoek naar de waarheid. Dat blijkt veel moeilijker te zijn dan gedacht, want Jim durft zichzelf niet te vertrouwen en is afhankelijk van de mensen in zijn omgeving. Wanneer je als lezer eindelijk denkt te weten wat er precies is gebeurd en waarom Jim zijn geheugen is kwijtgeraakt, heeft de auteur nog heel wat verrassingen in petto. Je valt van de ene verbazing in de andere en wordt naar het einde toe steeds opnieuw verrast door onverwachte plotwendingen en spannende gebeurtenissen.

Het hele boek lang blijven de vragen door je hoofd spoken, maar zelfs wanneer de gruwelijke waarheid het licht ziet, kan je enkel met wijd opengesperde ogen van verbazing het boek dichtslaan. Bladzijde na bladzijde geniet de lezer van dit boek dankzij de vlotte schrijfstijl van de auteur, die onnodige details weglaat en de belangrijkste hints zo subtiel weet te verstoppen dat niemand het einde ziet aankomen. En dat maakt van Kwijt de ultieme thriller om te lezen tijdens de donkere herfst- en wintermaanden!