Comedy Queen
Niet gecategoriseerd

Comedy Queen – Jenny Jägerfeld

Vertaald door Bernadette Custers

“Het is natuurlijk fijn dat ik niet voortdurend aan haar denk. Maar als ik het daarna weer besef, doemt de duisternis op in mijn borst. De duisternis die een bodemloos gat is, en die zich eindeloos naar alle kanten uitbreidt. Het is net alsof er stukjes van mijn hart in vallen. Vallen en verdwijnen. Ik weet niet of ik ze ooit weer te pakken zal krijgen. Of mijn hart ooit weer heel zal worden.” (pagina 15)

Sasha is twaalf en heeft afscheid moeten nemen van haar moeder die zelf besloot uit het leven te stappen. Ze vindt het verschrikkelijk om haar vader stiekem te horen huilen in de douche en niets te kunnen doen. Daarom bedenkt ze een manier om te overleven: ze wordt Comedy Queen. Haar moeder lachte te weinig en is dood. Haar vader lacht te weinig en is verdrietig. Dus misschien kan zij iedereen helpen en het leven weer wat lichter maken… Maar hoe eenvoudig is het om altijd positief te zijn als je je moeder bent verloren?

Comedy Queen is een boek over depressie en zelfdoding voor lezers vanaf 12 jaar. Het zijn heel zware thema’s, maar ik ben ervan overtuigd dat ook dit soort boeken voor deze leeftijdsgroep broodnodig zijn. Er zijn veel meer jongeren dan je denkt die ermee te maken krijgen en boeken kunnen helpen in het verwerkingsproces. Het thema ligt me zelf ook nauw aan het hart, dus ik kan dit soort boeken enkel toejuichen.

Ik had tijdens het lezen vanaf de start heel veel medelijden met hoofdpersonage Sacha. Ze is namelijk heel hard voor zichzelf en wil iedereen in haar omgeving helpen bij het verlies van haar moeder. Al vergeet ze daarbij zichzelf volledig. Vooral haar vader is voor haar heel belangrijk en ze wil er alles aan doen om hem terug gelukkig te maken. Soms wil je haar vastnemen en zeggen dat alles goed komt.

Wat mij vooral raakte, is hoe herkenbaar dit verhaal is. Personages spreken Sasha aan en zeggen goedbedoelde dingen waar zij niets mee kan. Je wil op dat moment eigenlijk ook geen medelijden, geen mensen die zeggen: ‘Wat erg voor je’. Het enige wat je nodig hebt, is iemand die naar je luistert. En dat laat Sasha op een heel breekbare en realistische manier zien.

Comedy Queen is wat mij betreft een echte aanwinst voor de jeugdliteratuur. Met de belangrijke thema’s rond rouwverwerking, zelfdoding en depressie, geschreven vanuit een kwetsbaar, maar realistisch hoofdpersonage is het een boek dat veel jongeren kan helpen hun eerste stappen te zetten in het rouwproces.