BLOGTOUR / Leugenaar, leugenaar van Herman van de Wijdeven / Limburg

Een warme aanbeveling voor alle jongeren die nog een tof boek zoeken om in de Krokusvakantie te lezen. De komende dagen kan je ook aanbevelingen vinden bij deze leuke boekenfans uit de andere Vlaamse provincies. Check de blogs van Axellesbooks, Laurannaleest en Dingendiefijnzijn!

Charlies dertiende verjaardag start in mineur: wanneer ze opstaat, blijkt haar vader te zijn verdwenen. Zomaar, van de ene op de andere dag, is hij weg. Vertrokken. Haar moeder wil graag een serieus gesprek met haar voeren, maar daar heeft Charlie absoluut geen zin in. Ze besluit haar moeder zoveel mogelijk te ontlopen en haar toevlucht te zoeken tot haar beste vriendin. Helaas praat zij liever over iets anders en tot overmaat van ramp wordt ze op school lastig gevallen door Kat, die haar tot waanzin drijft. Haar moeder wil graag dat ze met iemand gaat praten zodat het makkelijker wordt zich open te stellen, maar het enige dat Charlie wil, is haar oude leven…

Wat een prachtig boek is Leugenaar leugenaar. Er zijn enorm veel boeken geschreven voor jongeren over de scheiding van hun ouders, over leugens en over vriendschap, maar dit boek steekt er met kop en schouders bovenuit. Herman van de Wijdeven combineert al deze thema’s in dit hapbare boekje (net iets minder dan 200 bladzijden), waardoor het voor de jeugdige lezers enerzijds geen afschrikking vormt en anderzijds sneller zal worden opgenomen. De vlotte en alledaagse schrijfstijl van de auteur zorgt voor een taal die begrijpbaar is voor jongeren, waardoor ze geen moeite hebben mee te gaan in het verhaal.

Vele verhalen behandelen de genoemde thema’s, maar vaak is er een enorme afstand tussen het hoofdpersonage en de lezer. Dat wordt veroorzaakt door een te literaire schrijfstijl, door gebeurtenissen die jongeren niet herkennen of door een opbouw die niet verloopt volgens hun logica. Bij dit boek knelt dat allemaal niet. Charlie is een fantastisch karakter met zoveel menselijkheid, zoveel emoties en gevoelens die herkenbaar zijn en de gedachten van een kind van twaalf-dertien jaar die haar zo eigen maken. Op geen enkel moment valt ze als hoofdpersonage door de mand en dat maakt dit boek zo realistisch. Wat Charlie meemaakt, is helaas voor heel wat kinderen de realiteit. Dit boek kan ze helpen te leren praten over hoe ze zich voelen, maar ook dat het oké is om boos te zijn. Ook kan het voor ouders, leerkrachten en anderen helpen te begrijpen hoe kinderen zich voelen en hoe zij daar op een gepaste manier mee kunnen omgaan.

Leugenaar leugenaar lijkt een dun boekje met zijn iets minder dan 200 bladzijden, maar de inhoud is een prachtig schrijfkunstwerk van auteur Herman van de Wijdeven. De emoties zijn op elke bladzijde levensecht en voelbaar en Charlie is een kind dat je onmiddellijk in je hart sluit en leert begrijpen.