Ronny en het grote spinnenweb – Anthonie Holslag

Ronny en het grote spinnenweb vertelt het verhaal over Ronny, een kleine spin die zich niet goed voelt in zijn vel. Hij wordt regelmatig gepest door zijn broers en zusjes omdat hij veel kleiner is dan zij. Dat maakt hem boos en verdrietig en hoe goed zijn moeder hem ook probeert te helpen, Ronny wil wraak nemen. Maar dan gebeurt er iets onverwachts…

Anthonie Holslag hanteert in dit kinderboek een mooie en beeldende vertelstijl die wordt aangevuld door kleurrijke en speelse prenten. Hierdoor is het verhaal perfect zelf te lezen of voor te lezen. Ondanks het feit dat het een dun kinderboek is, heeft dit boek zoveel meer te bieden dan de lezer op het eerste zicht zou denken. Holslag haalt verschillende thema’s aan die aan bod komen in de leefwereld van kinderen en die daardoor herkenbaar zullen zijn en zullen worden begrepen door het doelpubliek. Anders zijn, opgroeien en durven buiten je comfortzone treden zijn enkele voorbeelden. Ze worden niet met zoveel woorden benoemd, wat ook zeker niet nodig is, maar dat maakt van dit boek ook een fijn verhaal voor volwassenen om zelf te lezen of voor te lezen.

Ook de manier waarop Ronny opkijkt naar zijn mama en hoe zij omgaat met de kleine Ronny zijn mooi om te zien. Het toont aan hoe belangrijk familie is en dat zij kunnen bijdragen aan hoe kinderen zich voelen en of ze geloven in zichzelf. Andere thematieken die zeker ook duidelijk naar voren komen zijn pesten, jaloezie en wraak, maar ook dat je met wraak niets bereikt. Dat is een mooie insteek voor een kinderboek, zeker gezien de manier hoe Holslag dit weet te verwerken in het verhaal van Ronny.

Hoewel ikzelf absoluut geen goede band heb met spinnen, heeft Ronny toch mijn hart gestolen. Dankzij de boeiende thema’s en de combinatie van zoveel verschillende insteken is het een verhaal om samen met kinderen even bij stil te staan en de diepere lagen te ontdekken. Dankzij de fijne prenten krijgt het verhaal nog iets meer leven ingeblazen en zo ontstaat er een prachtig geheel.