De koning die het donker verbood

De koning die het donker verbood – Emily Haworth-Booth

Vertaald door Edward van de Vendel

Ken je dat, zo bang zijn van iets dat je liever niet zou willen dat het nog bestond? Een kleine jongen is bang voor het donker. Dat jongetje is niet zomaar een jongetje, het is een prins en wanneer de prins dan koning wordt, besluit hij zijn probleem aan te pakken: hij verbiedt het donker. Zo hoeft het niet meer bang te zijn. Perfect, toch? Natuurlijk kan hij het niet zomaar verbieden, maar moet hij ervoor zorgen dat al zijn onderdanen willen dat het donker wordt verboden. Wanneer het donker voorgoed uit hun levens verdwijnt, blijkt dat het misschien toch niet zo’n goed idee was…

De koning die het donker verbood is een prachtig prentenboek in alle opzichten. Eerst en vooral zijn er natuurlijk de illustraties. Gewapend met slechts drie kleuren (zwart, wit en geel) ging de auteur en illustrator aan de slag om dit prachtige boek tevoorschijn te toveren. Je zou kunnen denken dat drie kleuren toch heel veel beperkingen met zich meebrengen, maar het maakt dit boek zoveel krachtiger. Dit komt vooral door het effect dat wordt gecreëerd: het contrast tussen licht en donker wordt hierdoor extra in de verf gezet zodat niet alleen de woorden maar ook de prenten het verhaal vertellen.

Daarnaast is het ook een verhaal met een zeer sterke boodschap, die zelfs tweevoudig is. Het idee dat iemand er alles aan wil doen om zijn angst te vermijden, is realistisch en zal door veel kinderen herkend worden waardoor ze zich kunnen inleven in het verhaal. Maar de gevolgen die daarmee verbonden zijn, worden door het personage over het hoofd gezien omdat hij zo gefocust is op het vermijden van die angst. Hoe zulke ideeën mensen dus kortzichtiger maken, hoe het hun blik op bepaalde dingen kan vernauwen. De mooie boodschap die hieruit volgt is dat er zonder donker ook geen licht meer bestaat en dat we het donker nodig hebben om volledig van het licht te kunnen genieten.

Het tweede luik in die boodschap zit een klein beetje verborgen en is waarschijnlijk ook te moeilijk voor de jonge kinderen om te begrijpen, maar ik vind het leuk dat je dan als voorlezer ook iets ontdekt. De koning probeert ervoor te zorgen dat hij niet degene is die het donker verbiedt, maar dat de mensen er bij hem om komen smeken. Sterk staaltje politiek, maar zo waar dat ik er een beetje bang van werd.

De koning die het donker verbood is een prentenboek voor jong en oud. Ondanks het eenvoudige kleurenpalet is het een boek dat spreekt, met tekst én illustraties. Een mustread en musthave in elke boekenkast!