Gras – Koen Strobbe

Het leven van Gianna Mercier is getekend, letterlijk en figuurlijk. In een auto-ongeluk verloor ze haar moeder en zelf hield ze er een litteken aan over in haar aangezicht. Maar dat hield haar niet tegen haar leven in eigen handen te nemen en doctor te worden in de chemie. Met haar kennis wil ze iets terugdoen voor de wereld. Ze ontwikkelt een molecule waardoor er in alle regio’s vruchtbare landbouwgrond kan ontstaan. Plots neemt een geheimzinnige sjeik contact met haar op. Voor Gianna is dit een ideale financieringsbron van haar project, maar voor de sjeik gelden blijkbaar andere regels…

Ik ben meestal zelf niet geneigd om te grijpen naar thrillers die zich afspelen in het Midden-Oosten omdat ik weinig voeling heb met deze locatie. Maar af en toe je grenzen verruimen kan deugd doen, zo blijkt. Want ik ben zeer aangenaam verrast door het talent van Koen Strobbe.

Vanaf pagina één wordt de lezer meegenomen in het leven van Gianna. Wat begint met veel tegenslag en vooral veel negatieve emoties, slaat langzaamaan om in een boeiend verhaal over een slimme jonge vrouw die haar lot in eigen handen heeft genomen en voluit voor datgene wil strijden waar zij in gelooft. Het feit dat de lezer meekrijgt wat er in het verleden van Gianna is gebeurd, zorgt voor extra diepgang in het verhaal en ook voor de onmiddellijke band tussen het hoofdpersonage en de lezer.

Wanneer Gianna de samenwerking met de sjeik aangaat, voel je meteen aan dat het een zeer bijzondere situatie is die niet volledig goed kan gaan. Er gebeuren zoveel dingen, ook achter de schermen, die ooit moeten leiden tot een conflict. En zelfs dan zet de auteur de lezer nog een aantal keer op een fout spoor.

Dankzij de vlotte en hedendaagse schrijfstijl leest het boek aangenaam weg en creëert hij een snelheid in het verhaal die de lezer ertoe aanzet het boek in één ruk uit te lezen. Gianna’s leven wordt zo op zijn kop gezet en toch wordt het op geen enkel moment ongeloofwaardig. Dat is misschien een van de moeilijkste, maar ook beste elementen van een goede thriller. En zo ook van dit verhaal.

Het was een zeer fijne kennismaking met het werk van Koen Strobbe en ik ben er zeker van dat ik meer van hem wil lezen. Hij heeft een vlotte schrijfstijl, werkt zijn verhaal fantastisch en tot in de puntjes af. Een zeer sterke thriller!