Appleby Farm

Appleby Farm – Cathy Bramley

Vrije geest Freya Moorcroft heeft het goed voor elkaar: ze heeft een fijne baan in een stadscafé, ze heeft het leuk met haar knappe vriend Charlie en ze kan doen en laten wat ze wil. Toch knaagt de herinnering aan de boerderij van haar familie in het landelijke Cumbria aan haar. Wanneer ze bericht krijgt dat haar oom en tante hulp nodig hebben op de boerderij, vertrekt Freya dan ook halsoverkop naar het platteland. Daar blijkt de chaos groter dan verwacht; Freya besluit voorlopig te blijven om haar oom en tante uit de brand te helpen. Langzamerhand begint ze zich af te vragen waar ze thuishoort: in de stad bij Charlie of op Appleby farm?

Appleby Farm van Cathy Bramley is precies wat je van haar gewend bent: een zachte, cosy feelgood die aanvoelt als een warm en zacht dekentje waar je heerlijk in kunt wegkruipen. Bramley heeft een unieke manier van schrijven waardoor haar boeken je altijd een goed gevoel geven, en dit verhaal is daarop geen uitzondering.

Het is misschien geen spectaculair verhaal vol verrassende wendingen, maar dat hoeft ook niet. Wat dit boek zo sterk maakt, is de manier waarop het leest. Vanaf de eerste bladzijde word je meegenomen in de prachtige setting van Appleby Farm, met zoveel details dat je de landschappen haast voor je ziet. Bramley weet altijd een mooi uitgewerkt decor te schetsen dat perfect past bij de sfeer van het verhaal.

Freya, het hoofdpersonage, is iemand met wie je je gemakkelijk kunt identificeren. Ze is heel gewoon, maar juist daardoor ook heel herkenbaar. Haar verhaal voelt dichtbij en zorgt ervoor dat je haar snel in je hart sluit.

Appleby Farm is de perfecte feelgoodroman om even te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en je hoofd leeg te maken. Het is luchtig, het leest vlot, en hoewel het geen grootse of spectaculaire plot bevat, biedt het wel dat knusse, vertrouwde gevoel dat je keer op keer doet genieten van Cathy Bramley’s schrijfstijl. Een aanrader voor iedereen die houdt van gezellige, ontspannen feelgoodboeken!