Wij ervoor en erna

Wij, ervoor en erna – Jenny Valentine

Aan het begin van een lange, hete zomer worden beste vriendinnen Elk en Mab geconfronteerd met de gevolgen van een plotselinge dood en de levenslange gevolgen van één tragische daad. Op subtiele en gevoelige wijze verweeft de auteur thema’s als rouwverwerking en een onwrikbare vriendschap tot een meeslepend coming-of-ageverhaal dat een blijvende indruk op de lezer achterlaat.

Wij, ervoor en erna van Jenny Valentine is weer zo’n prachtig, poëtisch verhaal dat je raakt zoals alleen Valentine dat kan. Als fan van haar eerdere boeken wist ik dat ik iets bijzonders kon verwachten, en dit boek stelt absoluut niet teleur. Valentine weet opnieuw een verhaal neer te zetten dat gaat over vriendschap, liefde, opgroeien en verlies, maar met een diepere boodschap die onder de oppervlakte sluimert.

Wat me vooral aanspreekt in haar boeken is de manier waarop ze gewone, herkenbare momenten weet om te zetten in iets veel groters. De emoties zijn echt, de personages voelbaar, en het verhaal ademt leven. Het is geen simpele YA-roman, maar eentje die je aan het denken zet en die lezers uitdaagt om verder te kijken dan alleen de gebeurtenissen.

De taal is, zoals ik van Valentine gewend ben, prachtig en poëtisch. Elk woord lijkt zorgvuldig gekozen en de manier waarop ze zinnen vormt, maakt dat je regelmatig even moet pauzeren om alles goed in je op te nemen. Dit boek is perfect voor young adult lezers die houden van verhalen met een diepere laag en mooie taal, maar ook voor volwassenen die de waarde van Valentines stijl kunnen waarderen.

Daarnaast moet ik zeggen dat de cover en de titel meteen mijn aandacht trokken. Ik was er meteen verliefd op, en dat versterkt de ervaring van het verhaal alleen maar meer.

Wij, ervoor en erna is een verhaal dat blijft hangen. Het is misschien niet voor iedereen, maar als je fan bent van diepgaande, emotioneel geladen verhalen, dan is dit absoluut een aanrader.