Een voor een

Een voor een – Chris Carter

Rechercheur Robert Hunter krijgt een anoniem telefoontje waarin hem wordt gevraagd naar een specifieke website te gaan. Als hij inlogt, komt hij terecht in een gruwelijke show die alleen voor zíjn ogen bedoeld is. De beller wil echter niet dat Hunter alleen maar toekijkt. Hij wil dat Hunter meedoet, en weigeren is geen optie: ‘Ik heb uw hulp nodig, rechercheur. Vuur of water? Speel met mij mee.’
Nog voordat Hunter en zijn partner Garcia hun onderzoek naar deze verknipte geest kunnen starten, krijgt hij een nieuw telefoontje. Een nieuwe website. Een nieuw slachtoffer. Maar deze keer heeft de moordenaar zijn spel geüpgraded naar een uiterst moorddadige live-realityshow, waar iedereen over de afloop kan meebeslissen…

Iedereen die mijn blog of Instagramaccount volgt, weet dat ik fan ben van de boeken van Chris Carter. Alle vier de voorgaande delen (Handtekening van het kwaadGezicht van het kwaadJager in de nacht en De beeldhouwer) zijn stuk voor stuk meesterlijke thrillers die zich kenmerken door boeiende personages (zeker hoofdpersonage Robert Hunter en zijn rechterhand Garcia), ijzersterke plots en de bijhorende twists en altijd een even gruwelijke moordzaak. Nog steeds niet voor tere zielen! Een voor een past perfect in dit rijtje thuis.

Wanneer je een boek van Chris Carter dichtslaat, denk je elke keer: gruwelijker dan dit kan het niet worden, toch? Welke verknipte geest bedenkt zoiets? Chris Carter kan natuurlijk putten uit zijn ervaring (hij werkte zelf een tijdje bij de politie als forensisch psycholoog), maar hoe hij de spanning telkens op papier weet te vatten is ongezien. Dat hij daarbij gebruikt maakt van zeer bloederige en gruwelijke moordtaferelen helpt natuurlijk ergens om het spannend te maken, maar hij gebruikt ook andere technieken om de lezer naar het puntje van zijn stoel te brengen. Zo heeft het verhaal heel erg korte hoofdstukken die bijna altijd eindigen op een cliffhanger of spannende gebeurtenis, waardoor je telkens wil verder lezen.

Elke nieuwe thriller van Carter is een boek om naar uit te kijken: spannend van de eerste tot de laatste bladzijde, vakkundig neergeschreven én vertaald naar het Nederlands en boeiende hoofdpersonage die naast de lopende zaak ook een eigen verhaal te vertellen. Opnieuw hoedje af voor het talent van Chris Carter en ik ben helemaal klaar om in deel zes te duiken: De beste vriend, volgens velen het beste boek van Carter tot nu toe en heel anders dan de vorige delen. Ik ben benieuwd!