De wraakactie – Jackie Kabler

Op een doodgewone maandagochtend gaat Ella naar haar werk, maar in plaats van haar kantoor treft ze een dichtgetimmerd gebouw aan. Als ze daarna ook nog haar huis wordt uitgezet, brokkelt haar bestaan volledig af. Ella zoekt wanhopig ,naar antwoorden, maar dan blijkt dat dit pas het begin is. Het wordt nog veel erger…
De wraakactie was mijn eerste kennismaking met Jackie Kabler, maar het concept sprak me meteen aan. Een domestic thriller is voor mij altijd een fijne keuze: geen overdreven bloederige scènes, maar spanning die ontstaat in een herkenbare, huiselijke omgeving. Dat maakt het net extra beklemmend, omdat het voelt alsof het jou ook zou kunnen overkomen. En dat is precies wat dit boek goed doet.
Het verhaal start sterk, met Ella die plots voor haar werk staat… maar haar werk blijkt niet meer te bestaan. Vanaf dat moment stapelen de vreemde en verontrustende gebeurtenissen zich op, waardoor je als lezer meteen in het verhaal wordt gezogen. Je voelt dat er iets niet klopt, maar wat precies, blijft lange tijd onduidelijk. In het begin volg je enkel Ella, maar gaandeweg komen er extra perspectieven bij. Eerst een tweede, en tegen het einde zelfs een derde. Dat zorgt voor een interessante dynamiek en maakt dat je als lezer telkens nieuwe puzzelstukjes krijgt aangereikt. Het hield me betrokken en zorgde ervoor dat ik steeds wilde blijven doorlezen. Ook het tempo zit goed. Dankzij de korte hoofdstukken vlieg je door het boek heen en wordt de spanning mooi opgebouwd. Het is zo’n verhaal waarbij je telkens denkt: nog één hoofdstuk, en voor je het weet ben je weer tientallen pagina’s verder.
Het einde is een beetje dubbel. Enerzijds wist Kabler me te verrassen met bepaalde wendingen die ik niet had zien aankomen. Anderzijds zaten er ook elementen in die ik wel kon voorspellen. Bovendien gebeurt er op het einde behoorlijk veel, waardoor het verhaal daar wat druk en licht chaotisch aanvoelt. Het had voor mij misschien net iets rustiger en strakker gemogen.
Maar dat neemt niet weg dat dit een sterke thriller is die me van begin tot eind wist te boeien. De spanning, de opbouw en de herkenbare setting maken dit een boek dat je moeilijk kan wegleggen. De wraakactie is een geslaagde eerste kennismaking met Jackie Kabler — en eentje die me nieuwsgierig maakt naar meer van haar werk.


